مسئله مهم این روزهای کشورمان که تقریبا با سایر مسائل روز کشور هم در ارتباط است حمایت از کالای ایرانی است.

اولین روزهای امسال بود که اولین نمایشگاه پیرامون این موضوع، در مشهد برگزار شد. در همان زمان هم نقاط ضعف و قوتی وجود داشت ولی در کل به عنوان اولین گردهمایی مردم، دولت و تولید کننده ها، برای حمایت از محصولات خوب خودمان، نمایشگاه نسبتا خوبی بود.

دومین نمایشگاه تخصصی ساخت ایران را هم همین چند روز پیش پشت سر گذاشتیم. نسبت به قبل نقاط قوت نمایشگاه بیشتر شده بود اما اگر با دید منصفانه بخواهیم این موضوع را در نظر بگیریم، نقطه ضعف هایی هم از تبلیغات و آماده سازی گرفته تا اجرا و اختتامیه وجود داشت.

هدف این نمایشگاه تاکید بر استفاده از محصولات «ساخت ایران» بود؛ تا حدودی محقق شد ولی می توانست بهتر هم باشد؛ هر چند باز هم استقبال خوبی از طرف مردم عزیزمان شد. «بازار اینترنتی ستاویز» هم به عنوان یک نهاد خصوصی و مردمی در کنار شما همین هدف را دنبال می کرد.

حضور گرم شما مردم عزیز -که شاید حلقه اصلی بحث حمایت از کالای ایرانی بود-، غرفه مون رو پرشور تر می کرد. سپاسگزاریم که دعوتمان را پذیرفتید و برای بازدید از انواع اجناس وطنی و تولید کننده های با صلابت ایرانی تشریف آوردید.

 

 

نمایشگاه تخصصی ساخت ایران از تاریخ ۹۷/۴/۷ به مدت ۵ روز و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برقرار بود.

این نمایشگاه با هدف حمایت از کالای ایرانی در حوزه های فرش، صنعت، محصولات خوراکی، صنایع دستی و… که وجه مشترک همه ی آنها «ایرانی بودن» بود تشکیل شد. نکته جالب توجه در این نمایشگاه نزدیک شدن شکل آن به نمایشگاه های پاییزه و بهاره بود. در واقع شاید عده ای از بازدید کنندگان فقط برای خرید و نه آشنایی با کالای ایرانی به نمایشگاه آمده بودند.

البته این، الزاما شرایط بدی هم نیست؛ چرا که همین خرید کردن محصولات ایرانی، ناخودآگاه، کاربرد داشتن این نوع محصول را در زندگی تداعی می کند. اما جا داشت، برای مسئله ی تبلیغ و معرفی جنس ایرانی نیز اقدامات بیشتر و بهتری صورت بپذیرد.

 

در تالار مفاخر(ابوسعید، انوری و …) فقط فرش و سایر اجناس مربوط به این حوزه به فروش می رسید. هم برند های تولید کننده ی فرش در این قسمت حضور داشتند و هم فروشگاه های فروش فرش در سطح شهر، که غرفه هایی را برای فروش محصولاتشان در اختیار داشتند. گفتنی است به علت وجود تخفیفات، قرعه کشی های جذاب و شرایط ویژه ی فروش، بخش فرش از پر مخاطبترین قسمت های نمایشگاه بود.

 

سالن فردوسی متنوع تر بود. هدف بعضی از برندها، نهادها، تولیدکنندگان صرفا نمایش هر چه بیشتر و تبلیغات محیطی بیشتر بود. بعضی برند ها که جا افتاده تر هستند و پای ثابت نمایشگاه های اینچنینی بوده اند، غرفه های بزرگ و زیبایی را در اختیار داشتند. این نکته در نمایشگاه ها می تواند به جذابیت و زیبایی کلی فضا کمک کند و رغبت بازدیدکننده را بیافزاید. اما باید توجه داشت که هدف و رسالت هر نمایشگاه چیست. گاهی هدف تبلیغ است، گاهی فروش موضوعیت پیدا می کند، گاهی اهداف فرهنگی و بصری دنبال می شود و یا هر هدف دیگری. صرف عنوان «حمایت از کالای ایرانی» این موضوع را به ذهن می رساند که: تولیدی ها، شرکت ها و صنایع نوپا و نوظهور باید مجال عرضه پیدا کنند و الا چه دلیلی دارد که اسم نمایشگاه اینچنین باشد. بنابراین باید کنترل شود که اگر مثلا فلان نهاد دولتی یا شبه دولتی فضایی بالغ بر ۱۲۰۰ متر مربع را دقیقا در وسط یک سالن نمایشگاه در اختیار بگیرد، خواه ناخواه سایر غرفه های آن سالن به حاشیه می روند. حال آنکه مشاهده عینی، این حقیقت را می رساند که بعضی از تولیدکنندگان عزیز، فقط برای معرفی و عرضه ی یک مدل محصول تولیدیشان غرفه ای با اندازه ی ۱۲ متر مربع را اجاره کرده اند. غالب شرکت ها سود و زیان شرکت در این نمایشگاه را می سنجند و شرکت می کنند؛ چطور حمایتی را می توان از این شرکت ها درنظر گرفت در حالی که بعضی عناوین بزرگتر بدون حد و مرز و بدون محاسبه ی سود و زیان در کنر یک شرکت نوظهور غرفه ی عظیمی را در اختیار دارند.

بهتر است چنین نمایشگاه هایی را که رویکردشان صرفا اقتصادی نیست، دولت و یا دستگاه های حکومتی برگزار کنند. قطعا شرکت های پیمانکاری برگزاری نمایشگاه فقط با دغدغه حمایت از کالا و کارگر و تولید کننده ایرانی دست به برگزاری چنین نمایشگاه هایی نمی زنند.

در سالن فردوسی غرفه ها حوزه های زیر را در برگرفته بودند: لوازم آشپزخانه، شیرآلات بهداشتی، صنایع سرمایش و گرمایش، خوراکیجات، صنایع دستی، شرکت های تبلیغاتی، صنعت چاپ و لیزر، شرکتهای ساختمانی، صنایع پلاستیک، مبلمان، کالای خواب، دو مورد بازار اینترنتی! و چند حوزه ی دیگر. خوشبختانه از نظر تنوع موضوعات، نمایشگاه در سطح قابل قبولی قرار داشت و در هر زمینه ی کاری حداقل یک غرفه وجود داشت. البته می شد از نظر کمی هم در سطح بهتری قرار داشت تا بازدید کنندگان فرصت مقایسه را برای یک مدل کالا داشته باشند. خالی بودن مکان بعضی غرفه ها جلب توجه می کرد!

 

امکانات رفاهی نمایشگاه در وضعیت قابل قبولی قرار داشت. موارد مربوط به خورد و خوراک، تهویه ی مطبوع، سرویس های بهداشتی، نمازخانه مجهز و شکیل، تامین سخت افزارهای اولیه برای غرفه داران و… در شرایط مناسبی قرار داشت و از نقاط مثبت نمایشگاه بود.

 

اما غرفه ستاویز یکتای ایرانیان، مربوط به بازار اینترنتی «ستاویز» نیز در نمایشگاه حضور پررنگ و فعالی داشت. معرفی محصولات خاص و مرغوب ایرانی، مصاحبه با تولیدکنندگان زحمتکش، برگزاری مسابقات کودک و بزرگسال، رونمایی از محصولات جدید از جمله تلفن های هوشمند GLXو … از محور های مهم اجرایی در این غرفه بود.

مردم در نگاه اول متوجه اینترنتی بودن فروشگاه ستاویز نمی شدند. توضیحات درباره ی فضای به روز و جدید این بازار، به مشتریان، آنها را برای بازدید و خرید راغب تر می کرد.

کیفیت مثال زدنی و طراحی جذاب بعضی اجناس ایرانی، برای مردم عزیزمان، بعضا غیر قابل باور و شگفت انگیز بود. متاسفانه یا خوشبختانه همچنان باور اینکه ایرانی انواع و اقسام محصولات -که گاهی فرایند ساخت پیچیده ای هم دارند- را می تواند بسازد، برای مردم سخت بود!

مسابقه ی نقاشی برای کودکان برگزار شد. این مسابقه نیز با کمک وسایل ایرانی انجام شد. محصولات معرفی شده تماما ایرانی بودند. بر ایرانی بودن بیس و پایه ی فضای مجازی بازار ستاویز (سایت، اپلیکیشن، پیامرسان های اجتماعی) تاکید شد. نوشت افزار ها، کالای اداری و حتی قهوه و خوراکی های پذیرایی همه ایرانی بود تا نشان داده شود، گوشه گوشه ی یک زندگی شخصی یا فضاهای ادارای و یا هر بخش دیگری از زندگی، قابلیت «ایرانیزه شدن» را دارد!

مصاحبه هایی با شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی انجام شد. چه آنهایی که سالها از فعالیتشان میگذشت ولی رو به سقوط بودند، چه آنهایی که با امید فراوان شرکتی را تاسیس کرده و به دنبال تحقق رویا های خود بودند. تاریخچه ی شرکت، ایده پردازی های اولیه، محبوبیت بعضی محصولات بعضی شرکت ها و حتی راه یافتن به مسابقات جهانی و  مقام آوردن محصول، مسائل ومشکلات گذشته و پیش رو، اهداف و بلندپروازیهای مدیران و … همگی در حضور بازدیدکنندگان مورد بحث قرار گرفت و فضایی صمیمی بین مردم و تولید کنندگان ایجاد شد.

نکته حائز اهمیت که در کل نمایشگاه و خاصه غرفه ستاویز مشهود و قابل اهمیت بود، حضور پرشور مردم دغدغه مند مشهد بود. عزم بسیاری از تولیدکنندگان با این حضور جزم تر می شد و ادامه مسیر را برای خود روشن تر می دیدند. قدردانی و تکریم همه ی عزیزانی که با حضور خود در نمایشگاه گامی در جهت بهبود وضع موجود برداشتند کار کوچکی است که می تواند انجام شود.

به امید آینده ای بهتر…

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*