Indie Game یا Independent video games چیست؟

هنوز تعریف جامع و دقیقی از Indie Games یا Independent video games نشده است. ولی می شود ای دسته از بازیها را در لغت به بازی های ایندی (مستقل) معنی کرد. سازنده های این نوع بازی ها اغلب گروه های کوچگ، بدون ساپورت مالی و ناشر هستند. بازی های Indie اغلب بر روی نوآوری و خلاقیت تکیه دارند و اغلب نیز به صورت دیجیتالی به فروش می رسند.

این نوع بازی ها در سال اخیر رشد قابل توجهی داشتند که با پیشرفت این صنعت بخش آنلاین یا دو نفره نیز اضافه شده…

خصوصیات بازی های l:Indie

۱٫ سازنده های این مدل بازی، بیشتر گروه های کوچک یا شرکت های کوچک هستند.

۲٫ این نوع بازی ها از بازی های معمول ساده تر و کوچکتر هستند.

۳٫ گروه های سازنده ی این نوع بازی ها اغلب از نظر مالی پشتیبانی نمی شوند.

۴٫ بازی های ایندی بیشتر به صورت دیجیتالی به فروش می رسند و یا مجانی عرضه میشوند.

۵٫ بیشتر اوقات سازندگان این نوع بازی ها دنبال منافع مالی خود نیستند و فقط برای علاقه ای که دارند بازی می سازند.

۶٫ این گروه ها خود را محدود به ناشرها به خاطر موضوعات مالی نمی کنند(برعکس بازی های بزرگ)

۷٫ موضوعات مالی به هیچ عنوان روی کیفیت، گیم پلی، طراحی و ساخت بازی نباید تاثیری بگذارد!

۸٫ ممکن هست تیم سازنده برای بهتر ساختن بخش هایی از بازی مانند گرافیک به مشکل بخورد ولی با وجود این مشکل، بر روی گیم پلی، طراحی و نوآوری بیشتر تمرکز خواهند کرد.

۹٫ بازی های ایندی جمع وسیعی از سبک ها ر پشتیبانی می کند. از سبک های قدیمی گرفته تا گیم پلی های روز…

۱۰٫ همان طور که بازی های روز و مدرن قابل مقایسه با فیلم های بزرگ هستند، ایندی گیم ها نیز با انیمشن ها و فیلم های کوتاه مقایسه می شوند…

به خاطر این خصوصیات هست که بازی های Indie هم اکنون به عنوان بازی هایی شناخته شده اند که بر گیم پلی، نوآوری و خلاقیت، ساخت ایده و هنرمندی تکیه دارد.

 

ایندی

تاریخچه ی بازی های l:Indie
Indie gameها برای اولین بار در سال ۱۹۹۰(شاید هم زودتر) بر روی کامپیوترهای خانگی به صورت سرگرمی های رایگان وارد شبکه های داخلی شدند. در حال حاضر نیز رایانه های خانگی جزو پلتفرم اصلی آنهاست. با این حال بعد از مدتی با به روی کار آمدن تکنولوژی های پیشرفته تر و بازی هایی با بخش تک نفره ی بسیار جذاب با گرافیک عالی این نوع بازی ها کم کم برجستگی خود را از دست دادند.

اما باز هم با وجود شرکت های سازنده ی بزرگ و بازی های مدرن این صنعت با پیشرفت های روز افزون خودش در زمینه های گیم پلی و خلاقیت و نوآوری تا اواسط سال ۲۰۰۰ توانست علاقه و محبوبیت همیشگی خود را بدست بیاورد. بعد از گذشت مدتی با به روی کار آمدن “اینترنت” و توسعه ی آن، گروه های سازنده ی بازی چه Indie و چه بازی های مدرن شروع به اضافه کردن بخش آنلاین به بازی های خود کردند.

حتی بازی های خود را به صورت دیجیتالی بر روی پلتفرم های مختلف مانند Xbox Live Arcade, Steam و OnLive عرضه کردند. توزیع بازی ها به صورت آنلاین و به اصطلاح استفاده از Online Marketing باعث راحتی کار تیم های سازنده ی کوچک شد. در واقع این نوع توزیع بسیار مفید و آسان هم برای خریدار و هم برای تیم سازنده بود طوری که هم اکنون نیز این گروه ها بازی های خود را بر روی این شبکه ها عرضه می کند.

 

بازی های ایندی در ایران:

در ایران نیز کم و بیش شاهد ساخت این مدل از بازیها بوده ایم. اما با توجه به ایده پردازی ضعیف، کمبود ابزار، نا امیدی نسبت به ساخت بازی ایرانی و اقبال اندک گیمرها به بازی های داخلی، ساخت این مدل از بازیها در ایران هم دیر شروع شد و هم با سرعت اندکی در حل پیشرفت می باشد. با این حال آثاری نیز در این زمینه تولید شده است. به عنوان مثال بازی ایرانی مهدیار که از سری بازی های اشاره و کلیک می باشد، یک بازی ایندی ایرانی است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*